قیمت های جدید سنگ آهن فولاد سازان را شگفت زده کرد.

98/04/25

در سال جاری در بهترین حالت ممکن، پيش بيني درباره ی قيمت سنگ آهن حدود ۹۵ تا ۱۰۰ دلار به ازاي هر تن بوده است. اما در حال حاضر قيمت هاي ۱۲۰ دلاري موجب غافلگیری بسياري از فولاد سازان شده است. گفته می شود از جمله دلايل اصلی افزايش نرخ سنگ آهن اختلال به دلیل وقوع سیل در خط توليد معدن واله برزيل بوده است. همچنین از دلایل اصلی دیگر که بر قیمت های جهانی تاثیرات زیادی گذاشته می توان به رشد تقاضای چينی ها به عنوان بزرگ ترين مصرف كننده سنگ آهن جهان اشاره کرد. از سوی دیگر برخی عوامل هم باعث ادامه این روند و حتی تشدید آن می شود که یکی از آن ها ادامه رشد توليد ناخالص و كمبود ذخاير در بنادر چین می باشد. همچنین اخبار حاکی از آن است که افزایش تولید فولاد چین ادامه دارد. چینی ها در ژوئن امسال 87.53 میلیون تن فولاد خام تولید نموده اند که نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش را نشان می دهد. بدین ترتیب، میزان تولید فولاد چین در 6 ماهه ابتدایی امسال به 492.17 میلیون تن رسید که حاکی از 9.9 درصد رشد تولید نسبت به سال گذشته است. در بخش محصولات نهایی نیز تولید چین در ژوئن 107.1 میلیون تن بوده و در مجموع 6 مید محصولات فولادی را نشان میدهد. این میزان نسبت به سال قبل 11.4 درصد افزایش داشته است. طی معاملات عصر دیروز بازار دالیان، بهای سنگ آهن به بالای ۹۰۰ یوان رسیده و روند افزایشی ادامه دارد. آمار خوب اقتصادی چین و افت واردات سنگ آهن از جمله عوامل رشد قیمت هستند.

علاوه بر این، نمای امروز بازار های جهانی معدن و صنایع معدنی نشان از تداوم اوج گیری قیمت سنگ آهن در بازار های جهانی دارد. طبق آمار، سنگ آهن عیار 58 درصد، در حدود 2.3 درصد افزایش داشته است. سنگ آهن معاملات عصر بازار دالیان را با حدود ۴ درصد رشد به پایان برد.

سنگ آهن عیار 62 درصد نیز چیزی در حدود 1.8درصد گران تر شده است. از طرب دیگر ورق گرم دریای سیاه 1 درصد، روی 1 درصد و مس نیز 0.8 درصد افزایش قیمت داشته است.

1 / 3